3/4 oktober: Geweldloze communicatie voor zorgverleners. Inschrijving via Wenckebach Instituut, UMCG (VOL)

Geweldloze communicatie: glashelder, empathisch en effectief

Tweedaagse training voor verpleegkundigen, specialisten, huisartsen, paramedici en tandartsen. Wenckebach Instituut UMCG

Deze training is VOL

3 en 4 oktober 2019

Hoe het weekend was, bepaalt hoe de maandagochtend voelt. Hoe we s’ochtends beginnen aan ons werk, bepaalt wat we uitstralen naar patiënten en collega’s. Hoe je met jezelf omgaat, bepaalt hoe je met de ander omgaat. Hoeveel moeite doen wij om voorbij het masker van de ander te kijken? En kunnen we dat wel, als we ons eigen masker liever niet zien?

Geweldloze communicatie helpt je om je eigen drijfveren te begrijpen, helder te zeggen wat je wilt èn de drijfveren van de ander beter te begrijpen.

  • Heb je wel eens zo’n dag dat een irritatie van een patiënt of collega de hele dag blijft hangen?

  • Durf je de onderstroom die je frustreert bespreekbaar te maken?

  • Voel je je moe na bepaalde gesprekken zonder dat je begrijpt waarom?

  • Heb je een collega bij wie je niet makkelijk op tafel legt wat voor jou belangrijk is?

Soepele samenwerking is de basis van goede zorg en plezier in je werk. En een uitdaging. Overtuigingen en onderhuidse emoties leiden vaak tot verwijdering of gedoe. Geweldloze communicatie geeft een heldere en krachtige verduidelijking van de psychologische dynamiek tussen mensen. Door het vergroten van inzicht in je eigen drijfveren kun je andere keuzes maken en anderen beter begrijpen.

Deze intensieve tweedaagse training wordt gegeven door Yvonne Jeucken, huisarts en internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie.

In deze training leer je:

  • Op een simpele wijze tot woorden komen die het verschil maken

  • Reactieve gedragspatronen van aanval en verdediging doorbreken

  • Inzicht krijgen in je eigen drijfveren en die van de ander

  • Subtiel geweld in taal en de effecten ervan herkennen

  • Rustig, respectvol en assertief grenzen aangeven

  • Feedback geven zonder oordeel

  • Een vorm van empathie die helderheid, effectiviteit en rust geeft

  • Bewust reageren vanuit je eigen waarden

Doel: respect en ruimte in gesprekken, effectieve samenwerking, meer plezier in je werk.

training geweldloze communicatie

Programma:

Dag 1

9.30 Wat willen we anders?

10.30 Waarnemen zonder interpretatie

10.45u Quasi-gevoelens als onbewust geweld in taal

11.15 Behoefte of strategie?

12.00 Aanleiding versus oorzaak

Lunch

14.00u Verzoek of eis?

15.00u What makes us tick?

16.00u Eerlijk uiten en nee kunnen horen

16.45u Afsluiting

17.00u Einde

Dag 2

9.30u Grenzen en gelijkwaardigheid

10.00u Wat doen we als de ander boos is?

10.30u Empathie in een wereld van advies en oplossingen

11.00u Oefening empathisch luisteren

Lunch

14.00u Keuzevrijheid in gesprekken: GC in de praktijk

16.00u Ervaringen en vragen

17.00u Einde