19/20 maart 2020: introductietraining geweldloze communicatie voor zorgverleners

Geweldloze communicatie: glashelder, empathisch en effectief

Tweedaagse introductietraining voor verpleegkundigen, specialisten, huisartsen, paramedici en tandartsen. Wenckebach Instituut UMCG

19 en 20 maart 2020

Hoe het weekend was, bepaalt hoe de maandagochtend voelt. Hoe we s’ochtends beginnen aan ons werk, bepaalt wat we uitstralen naar patiënten en collega’s. Hoe je met jezelf omgaat, bepaalt hoe je met de ander omgaat. Hoeveel moeite doen wij om voorbij het masker van de ander te kijken? En kunnen we dat wel, als we ons eigen masker liever niet zien?

Geweldloze communicatie helpt je om je eigen drijfveren te begrijpen, helder te zeggen wat je wilt èn de drijfveren van de ander beter te begrijpen.

  • Heb je wel eens zo’n dag dat een irritatie van een patiënt of collega de hele dag blijft hangen?

  • Durf je de onderstroom die je frustreert bespreekbaar te maken?

  • Voel je je moe na bepaalde gesprekken zonder dat je begrijpt waarom?

  • Heb je een collega bij wie je niet makkelijk op tafel legt wat voor jou belangrijk is?

Soepele samenwerking is de basis van goede zorg en plezier in je werk. En een uitdaging. Overtuigingen en onderhuidse emoties leiden vaak tot verwijdering of gedoe. Geweldloze communicatie geeft een heldere en krachtige verduidelijking van de psychologische dynamiek tussen mensen. Door het vergroten van inzicht in je eigen drijfveren kun je andere keuzes maken en anderen beter begrijpen. Door bewust te zijn van je eigen gedachten en lichamelijke ervaring en te kunnen waarnemen vrij van  oordeel, kun je nieuwsgierig aanwezig zijn bij wat de patiënt ervaart en vertelt. Dit verruimt je (diagnostische) blik, verlaagt je stressniveau en geeft ruimte voor empathie.

Deze intensieve tweedaagse training wordt gegeven door Yvonne Jeucken, huisarts en internationaal gecertificeerd trainer geweldloze communicatie.

In deze training leer je:

  • Subtiel geweld in taal en de effecten ervan herkennen

  • De kunst van aandachtig waarnemen zonder oordeel of agenda

  • Reactieve gedragspatronen van aanval en verdediging doorbreken

  • Je onbewuste oordelen herkennen en vertalen in je onderliggende behoefte

  • Bewust reageren vanuit je eigen waarden

  • De basale behoeften achter het ‘irritante’ gedrag van de ander herkennen

  • Op een simpele wijze tot woorden komen die het verschil maken

  • Rustig, respectvol en assertief grenzen aangeven

  • Empathisch luisteren zonder agenda, vanuit aanwezigheid bij jezelf en de ander 
  • Feedforward geven vanuit een gemeenschappelijk doel

  • Keuzevrijheid en aanwezigheid creëren in elk moment
Doel: respect en ruimte in gesprekken, effectieve samenwerking en patiëntenzorg, meer plezier in je werk.
 

training geweldloze communicatie

Programma:

Dag 1

9.30 Wat willen we anders?

10.30 Waarnemen zonder interpretatie

10.45u Quasi-gevoelens als onbewust geweld in taal

11.15 Behoefte of strategie?

12.00 Aanleiding versus oorzaak

Lunch

14.00u Verzoek of eis?

15.00u What makes us tick?

16.00u Eerlijk uiten en nee kunnen horen

16.45u Afsluiting

17.00u Einde

Dag 2

9.30u Grenzen en gelijkwaardigheid

10.00u Wat doen we als de ander boos is?

10.30u Empathie in een wereld van advies en oplossingen

11.00u Oefening empathisch luisteren

Lunch

14.00u Keuzevrijheid in gesprekken: GC in de praktijk

16.00u Ervaringen en vragen

17.00u Einde